Kůň
je nekolový dopravní prostředek, dříve všeobecně
využívaný, v současné době je provozován spíše pro zábavu. Nelze
vyloučit jeho opětovné masivní používání v budoucnosti.
Vzhled:
Kůň je dopravní prostředek poněkud neobvyklého tvaru zhruba dva metry
vysoký, dva a půl metru dlouhý a půl metru široký. Hmotnost se
pohybuje mezi 400-800kg. Rozměry se velmi liší podle typu a stáří.
Nejvýše položená je takzvaná hlava, která obsahuje řídící jednotku,
kamerový systém a detektory zvuku. Dále na ní jsou ventilační otvory a
otvor pro doplňování paliva.
Pod
hlavou je tzv. krk, což je v podstatě malý jeřáb, který je na sedmi
vnitřních spojích schopen hlavu zvedat, otáčet a naklánět ji do všech
směrů podle potřeby. Krk bohužel není teleskopický.
Krk je
připojen k tělu, což je základní konstrukční blok. Zde je nutné zmínit
zvláštnost konstrukce, totiž že kůň není poháněn válcovým spalovacím
motorem, ale jedná se o velmi zajímavou techniku přeměny paliva na
energii. Zájemcům doporučuji odbornou literaturu. Většinu těla tedy
zabírá zásobník paliva a systém jeho zpracování, systémy chlazení a
další. Pod tělem jsou nohy, které obstarávají vlastní pohyb koně.
Skládají se z různě dlouhých tyček spojených klouby, kterými pohybují
tzv. svaly. Ty jsou funkcí podobné hydraulickým pístům, jen princip
činnosti je poněkud jiný.
Celý
kůň je potažen kvalitní kůží s vyhříváním.
Jízda:
Zvláštností jízdy koňmo je, že jezdec nesedí uvnitř koně, ale na něm.
Nabízí se zde přirovnání k motocyklu, ovšem není to přesné. Kůň je
vybaven samo-navigačním systémem, takže pokud často jezdíte určitou
trasu, nemusíte se vůbec věnovat řízení a bez problémů si můžete za
jízdy číst nebo telefonovat. Určitou pozornost jízdě je nutné věnovat
pouze v případě neobvyklých okolností, například náhlé vyběhnutí zvěře
z křoví. V takovém případě bývá navigační systém zmaten neobvyklou
informací a může neočekávaně změnit směr nebo rychlost pohybu.
Pokud
jedete jinudy, je kůň schopen samostatné navigace po zřejmé cestě,
jinak je nutné občas jeho pohyb korigovat.
Při
jízdě se nejvíce projevuje stav řídící jednotky. Některé si vynucují
doplňování paliva bez ohledu na přání jezdce, nebo reagují na snahu o
řízení velmi nepříjemným způsobem. Ovšem dobře naprogramovaná jednotka
je většinou velmi spolehlivá a pokud se projevuje neobvykle, je
nezbytné zjistit důvod problému. Většinou postačí doplnění vody, nebo
krátká přestávka. Někdy však bývá nezbytná korekce chování, například
pomocí stimulace dotekových čidel pod kůží.
Rychlost a dojezd:
Základní rychlostí je krok. To je způsob pohybu, kde jsou tři nohy na
zemi a jedna ve vzduchu (nohy se při pohybu pravidelně střídají).
Rychlost je cca 5-8kmh, vytrvalost několik desítek km. Tento způsob
pohybu jako jediný nevyžaduje od jezdce žádnou zvláštní námahu ani
aktivitu. Rychlejším pohybem je klus, při kterém se střídají dvě a dvě
nohy. Rychlost pohybu je kolem 10-15kmh. Touto rychlostí je kůň
schopen jet cca hodinu, pak je nutné zpomalit nebo zastavit kvůli
ochlazení a v létě i doplnění vody. Na kratší vzdálenosti je možné
použít cval, kdy kůň dosahuje rychlosti kolem 20-30kmh a vydrží zhruba
několik minut. V případě potřeby je možné jet tryskem, to je
nejrychlejší způsob pohybu koně, kdy rychlost dosahuje 60-70kmh, ovšem
vytrvalost je pouze pár set metrů, poté je nutné nechat koně pár minut
jít krokem kvůli uklidnění a stabilizaci pohonného systému.
Rychlosti nejsou proti ostatním dopravním prostředkům nijak závratné,
ovšem na druhou stranu má kůň již v základní výbavě náhon 4x4 a je
schopen jízdy i ve stoupání kolem 50-60%. Umí také plavat, skákat a
překonávat velké terénní nerovnosti, polomy, atd. Lze za něj i
zapřáhnout vozík, kládu nebo jiný náklad a tím jeho využitelnost velmi
stoupá.
Nevýhodou koně je, že nemá brzdy (nelze je ani dokoupit) a pokud se
rozhodne nezastavit, máte problém.
Spotřeba:
Kůň spotřebovává výhradně paliva z obnovitelných zdrojů. Základ tvoří
tráva, jádro a voda. Tráva v létě roste všude, na zimu je nutné
obstarat sušenou (seno). Pod označením tráva(seno) zde není myšlen
slangový název druhu Cannabis sativa, ale tráva ve smyslu lidového
označení, tj. zelené nadzemní části rostlin běžně se vyskytující se na
loukách, v příkopech u cesty, apod. Kůň spotřebuje cca 50kg trávy
denně, je ovšem schopen si ji sám obstarat na vhodném místě zvaném
pastvina. Pokud tráva není, je nutné ji nahradit senem v množství cca
10-20 kg denně.
Slovem
jádro se označuje palivo s velkým energetickým obsahem a to granule,
obilí, obilné vločky, atd. Spotřeba závisí na typu koně a jeho
zatížení. Obvykle při lehké zátěži postačí cca 1-2kg denně, při velkém
zatížení až 5-10kg denně, ale pokud je kvalitní tráva nemusí být jádro
po určitou dobu nutné vůbec. Vody kůň spotřebuje cca 20-50 litrů
denně, podle zátěže, počasí a dalších okolností. Nejlépe je poskytnout
vodu v neomezeném množství, kůň je schopen si ji pak automaticky
doplňovat,
Dále
by měl kůň dostat doplňky dle potřeby (sůl, vitamíny, mrkev, jablka,
atd.)
Palivo
by mělo být přiměřeně kvalitní, jinak hrozí problémy a závady. Občas
je nutné složení konzultovat s odborníkem.
Výhodou je relativně levný provoz koně, ovšem problém je nutnost
doplňování paliva i v době, kdy koně nepotřebujeme. Je to dané tím, že
systémy koně nelze vypnout. Tento problém se u dopravních prostředků
se spalovacím motorem nevyskytuje.